Február 24-én piacra kerül az első, immár a Bortörvény és a Csopaki Kódex előírásai szerint is „hegybor”-nak nevezhető tétel – a Jásdi Csopaki Hegybor. Egyúttal új évjárattal- a 2015-össel és a 2016-ossal mutatkozik be a Jásdi Borteraszon ugyanazon a napon a Siralomvágó és a Lőczedomb is.
A 2012. óta működő Csopaki Kódex, amely korábban csak a dűlő-borok termelését szabályozta, 2017 szeptemberétől új szintre lépett. Kiegészült a „Csopaki hegybor” szigorú szabályozásával és mintegy mintaként bele került az állami termékleírások rendszerébe. A balatoni termékpiramisnak mostantól van csúcsa és van középső szintje. A leírások és kritériumok áttekinthetőek mindenkinek, aki jártas akár a burgundi, akár a wachaui borok világában. Korlátozásai 63 hl/ha a hegybor, 39hl/ha a dűlő-borok esetében, ezekéhez mérhető. Minőségi paraméterei érthetőek és számon kérhetőek, pontosan leírják a borok karakterét, szemben a semmit sem jelentő és mindent megengedő OEM vagy OFJ – szabályokkal. Összehasonlításképpen a ma érvényes Badacsonyi OEM, Tokaji OEM vagy a Balatonfüred-Csopak OEM 100hl/ha. A Csopaki hegyborok alkohol értékei 11,5%-14% között mozoghatnak, titrálható savértékük el kell, hogy érje a 4,8%0-et. Ua. pl. a Tokaji vagy Badacsonyi OEM fehérborok alkohol-értékei semmit mondóan 10,6 százaléktól 16-ig terjedhetnek, a Tokaji szárazborok minimális savszintje 3,5%0 a Badacsonyiét a termékleírás nem garantálja.
A csopaki hegyborok és dűlő-borok szőlő-alapanyaga csaknem teljes egészében a termelők saját birtokairól származnak.
A termékpiramis alap szintje lehetne két éve a Balatoni Kör fontos terméke: a „Balaton bora”. A Csopakihoz hasonlóan legalább 85%-ban Olaszrizlingből készülő OFJ borokból hektáronként 120 hl termelhető. Az önként vállalt paraméterek – a 12-13% alkohol szigorúbb, mint bármelyik másik termékleírásé, nem írnak elő azonban titrálható sav-minimumot, ami így – a piramisnak ezen a szintjén teljesen érthetően – karcsúbb, vékonyabb borokat jelent. A Balatoni Kör, a brand tulajdonosaként egyelőre nem lépte meg a termékleírás nagyobb kötöttségekkel járó intézményesítését. A brand egyik legvonzóbb előírása az önként vállalt „fair trade” – azaz, hogy felvásárlás esetén a termelőnek egy a borvidék legnagyobb termelőinél szokásosnál 20-30%-kal magasabb árat garantál. Ez a termék lehetne a hétköznapok bora a Balatonról, amennyiben termelése elérné a szükséges kb. 1 millió palackos mennyiséget.
A Balatonon kialakuló termékpiramis mindhárom szintjének szigorú előírása, hogy fajta és termőhely-karakteres száraz fehérboraik, ugyanúgy mint Wachauban vagy Burgundiában kizárólag egészséges szőlőből készülhetnek szemben az OFJ- vagy OEM boroknak a szürkerothadással szemben megengedőbb szabályaival.
A Csopaki hegybor, amit húsz éve Csopaki rizling-ként megszokhattak, etalon lett, amelyet remélhetően más borvidékeink európai módon szabályozott hegyborai fognak követni.
Jásdi I.